Update! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Reanne Boersma - WaarBenJij.nu Update! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Reanne Boersma - WaarBenJij.nu

Update!

Door: Reanne

Blijf op de hoogte en volg Reanne

25 September 2014 | Indonesië, Batavia

Hallo allemaal,

Weer even een update vanuit het altijd warme Jakarta! Twee weken geleden ben ik in het weekend naar tmii gegaan, afkorting van Taman Mini Indonesia Indah. Dit is een park waar ze veel musea hebben en huizen gebouwd in de verschillende stijlen zoals op de verschillende eilanden hier. Omdat het ‘mini’ heet ging ik ervanuit dat het een soort madurodam was, maar niets was minder waar! De huizen die ze hebben nagebouwd zijn op ware grootte en de route is 8 kilometer! Ik heb dus nog niet alles kunnen bekijken. Ik had wel de trein genomen die een rondje maakt door het park, dus op die manier had ik het meeste al kunnen zien. Verder heb ik nog wat bij de huizen rondgekeken, maar heb geen musea bezocht. Daar moet je ook apart entree voor betalen en ik weet natuurlijk ook nog niet welke leuk zijn om te bezoeken. Er zitten er namelijk 17! De keuze is reuze! Ik heb nog tijd zat dus ik ga een andere keer wel terug om meer te bekijken. Ik werd hier trouwens wel weer veel gevraagd om op de foto te gaan met mensen, dat blijft toch apart haha!

Afgelopen weekend ben ik naar Blok M gegaan. Dit is een van de vele winkelcentra, maar deze vond ik veel leuker! Voor de ingang is de linkerkant het luxe gedeelte (niks aan) en de rechter kant is meer waar de lokale bevolking komt. Het is allemaal ondergronds en echt mega mega groot. Allemaal kleine winkeltjes en een paar grotere. Ik viel wel weer op in het winkelcentrum. Ik hoor ze dan vaak zeggen ‘bule’ wat betekent buitenlander. Dan gaan ze ook direct staan om mij te begroeten, dat blijf ik toch ongemakkelijk vinden. Maar ze zijn allemaal wel heel vriendelijk. Ik heb een kop koffie gedronken bij een klein kraampje. Dat is dan alleen een soort balie en er staan een paar krukjes bij waar je kunt zitten. Toch leuk om daar een keer een kop koffie te drinken en het kost daar echt niks. Ik moest 3000 rupiah betalen voor een kop koffie, dat is ongeveer 20 cent. Bij een restaurant of cafeetje kost een kop koffie meestal rond de 1,50.

In het winkelcentrum vond ik ook een gedeelte waar ze tweedehands boeken verkochten. Ik heb daar rondgekeken en vond zelfs Nederlandse boeken! Ik heb uiteindelijk 3 boeken gekocht, maar er waren er veel meer! De eerste heb ik al uit, dus als ik de rest ook uit heb zal ik daar weer heen gaan om nieuwe boeken te zoeken. Ik heb daar trouwens ook een paraplu gekocht, want het regenseizoen komt eraan. Ik heb geen idee hoeveel en hoe vaak het dan regent, maar een paraplu leek mij wel handig!

Tegenwoordig ga ik iedere dag met de scooter naar het werk. Ik heb een goede prijsafspraak met de mannen die daar altijd zitten en er is altijd wel iemand beschikbaar om mij weg te brengen. De meesten rijden wel oké. Ze zigzaggen door het verkeer maar wel met gepaste snelheid. Degene die mij dinsdag wegbracht was een ander verhaal. Hij reed als een idioot! Reed constant door rood light en op een van de kruisingen had hij bijna een aanrijding met een andere scooter! Later toen we linksaf moesten slaan had hij zelfs een aanrijding met de scooter schuin achter ons! We zijn niet gevallen, want het ging langzaam…maar toch. Ik ga niet meer met hem mee! Vandaag ging ik wel weer met de scooter en ik had degene die mij al vaker had weggebracht en hij rijdt prima. Het is wel grappig om op een scooter te zitten met twee benen aan 1 kant. Het doet me denken aan de middelbare school dat je bij iemand achterop de fiets ging, haha! Ik was vergeten hoe zwaar het kan zijn om je benen omhoog te houden! Als ik mijn benen niet omhoog houd, is de kans groot dat ik de stoeprand raak of andere obstakels langs de weg. Dus ik houd netjes mijn benen omhoog!

Wat een avonturen he? Ik maak wat mee hier!
Aankomende zaterdag ga ik verhuizen van mijn huidige kamer naar een kamer verder in het zuiden van Jakarta. Deze kamer is dichter bij het werk en veel, veeeel goedkoper! Het scheelt mij bijna de helft! Mijn nieuwe kamer is in een huis in een nette buurt en heeft een eigen badkamer, maar gedeelde keuken. Er wonen volgens mij 10 mensen in het huis dus wie weet ontmoet ik dan ook nog eens andere mensen. Het huis staat wel in een woonwijk dus er zit niet veel in de buurt, maar volgens google maps is er een winkelcentrum op loopafstand. Ik ben er deze week even geweest om te kijken en het zag er allemaal wel netjes uit. Dus ik ben benieuwd!

Ik ben ook druk met het leren van de taal, maar dat is nog niet makkelijk! Het is echt een aparte taal, maar met sommige woorden zie ik de logica wel. Zoals rumah is huis en makan is eten. Een restaurant is rumah makan. Best logisch toch? Ik heb ook ontdekt dat een paar woorden hetzelfde zijn als Nederlands! Ze kennen hier gratis, handuk (handoek) en kulkas (koelkast). Volgens mij waren er nog wel meer dezelfde woorden, maar daar kan ik zo even niet op komen. Wie weet spreek ik straks wel vloeiend Indonesisch! Ik hoop het, dat maakt het hier toch wel een stuk makkelijker.

Ik ga weer aan het werk. Bedankt voor het lezen van mijn blog en ik houd jullie op de hoogte van mijn avonturen!

Liefs,

Reanne

  • 25 September 2014 - 15:32

    Anouk:

    Hoi Reanne!
    Leuk om te lezen zeg.
    Grappig dat mensen met je op de foto willen!!! Bijzonder.. :D
    Klinkt goed, andere woning die de helft goedkoper is. Dan scheelt een hoop! (ja, de helft.. :p)
    Fijn om te lezen dat alles goed gaat en dat je het naar je zin hebt.

    Hoe bevalt nu je stage? Want ik lees van alles over wat je allemaal mee maakt , maar niks over je stage plek! Heb je daar al een beetje je draai gevonden?

    Doe voorzichtig op de scooter! :D
    En we spreken snel af wanneer we even kunnen skypen :)

    xxxxx!

  • 25 September 2014 - 21:48

    Mam:

    Hoi, blijft leuk om je verhalen te lezen. Vergeet niet om van je oude kamer foto's te maken en plaats deze dan ook even op de site. Als je dan toch bezig bent ook even een foto van je nieiwe kamer? Misschien ook nog een idee om je nieuwe adres even te noemen. Kunnen alle lezers een kaartje sturen voor je verjaardag, heb je meteen een gezellige kamer!
    Doen hoor.....



  • 26 September 2014 - 03:24

    Reanne:

    Hey!

    Ja mijn stage bevalt ook goed hoor Anouk :)
    Ik heb alleen nog niet zo heel veel te doen, maar probeer dus de taal te leren zodat ik het allemaal beter begrijp. Google translate maakt vaak bijzondere zinnen waardoor ik er nog niks van snap ;) Ik probeer veel zaken te vergelijken met Nederlands recht zodat ik de verschillen kan zien. Verder zoek ik veel dingen uit voor verschillende zaken. Het is nog niet echt dat de advocaat er veel aan heeft (als het goed is weet hij die dingen al), maar ik leer er natuurlijk wel veel van.

    Als het goed is gaan we vandaag met de collega's naar een soort kermis in Noord Jakarta, dus ik ben benieuwd! Oh en er staat een weekendje weg met de collega's op de planning in november! Dan willen ze naar Yogja. Dat is ongeveer een uur vliegen en daar gaan we dan op vrijdag heen en komen we op zondag terug. We gaan daar met grote zwembanden op het water door grotten heen en naar de Borrobodur tempel. Dat is de grootste hindoe tempel en 1 van de 7 wereld wonderen! Hopen dat het door gaat en het allemaal lukt!

    Ik zal straks even kijken of ik foto's van mijn oude kamer erop kan zetten en uiteraard zal ik morgen foto's maken van mijn nieuwe kamer! Helaas komt de post hier niet altijd aan, mede omdat de adressen hier lastig te vinden zijn. Laatst toen ik met de taxi naar mijn nieuwe huis wou, waren er drie taxi's die mij niet mee konden nemen omdat ze het adres niet wisten! Daarom mag ik post ontvangen op kantoor, want de postbode kent dit adres uiteraard wel.
    Het adres is:

    HWMA Law Offices
    To: Reanne Boersma
    Ratu Prabu I Building, 1st Floor
    Jl. TB. Simatupang Kav. 20
    Jakarta 12560
    INDONESIA

    Bedankt voor het lezen en bedankt voor jullie reacties!
    Liefs,

    Reanne


  • 26 September 2014 - 04:45

    Reanne:

    Oh even een kleine toevoeging; Yogja is de afkorting van Yogyakarta :)
    En ik werd net meegevraagd om met een van de advocaten mee te gaan naar Cianjur, een plaats buiten Jakarta. Kennelijk moet hij daar heen voor een client en hij vroeg mij mee. Altijd leuk natuurlijk! 5 uur s'ochtends vertrek is wel erg vroeg, maar dan kom ik wel buiten Jakarta.

    xxx

  • 28 September 2014 - 20:10

    Laura Klein Nulend:

    Je hebt al weer heel wat beleefd. Vind je iedere dag nog spannend.leer je in deze stage ook wel interessant e dingen.ook alweer verhuisd .hier is het vast mogelijk het een beetje gezellig te maken. Dat lijkt mij best wel fijn.meisje geniet en tot de volgende keer. Liefs van opa en oma

  • 06 Oktober 2014 - 20:14

    Oma Laura Klein Nulend :

    Hoi reanne onze hartelijke gelukwensen met je verjaardag ver weg.wordt het daar ook gevierd.we hebbe maar een appeltaart gebakken mama en jan waren gisteren hier en hebben de helft meegenomen.heb gehoord dat je nieuwe onderkomen niet bevalt wel wifi maar geen warm water.vervelend dat verwacht je niet.dusmaar weer op zoek.succes liefs vanuit Heino opa en oma

  • 07 Oktober 2014 - 03:24

    Reanne:

    Dankjewel opa en oma! Ik ben gister uit eten geweest met een Nederlands meisje die ik hier heb leren kennen en de nieuwe Nederlandse stagiaire. Was heel gezellig! Lekker gegeten en uiteraard omdat het mijn verjaardag was ook een lekker toetje gehad. Ik had een oreo cake, super lekker! Maar lang niet zo lekker als de oreo monchou taart van jou, Oma! Ik heb inderdaad wifi maar geen warm water in mijn nieuwe kamer, erg vervelend. Ondanks dat het hier zo warm is, vind ik een koude douche toch wel echt vervelend. Het water is namelijk echt steenkoud! Ik heb voor deze maand huur betaald dus ik moet het nog even volhouden, maar ondertussen ben ik wel opzoek naar iets nieuws.
    Liefs,

    Reanne

  • 20 Oktober 2014 - 06:16

    Annick:

    Tijd voor een update! En dat nieuwe huis is ook binnen handbereik!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Stage in Jakarta

Op stage bij een advocatenkantoor in Jakarta

Recente Reisverslagen:

16 December 2014

Avonturen!

27 Oktober 2014

Te lang geleden!

25 September 2014

Update!

08 September 2014

Al mijn avonturen na de eerste week!

28 Augustus 2014

Vliegreis en dag 1
Reanne

Actief sinds 30 Aug. 2010
Verslag gelezen: 861
Totaal aantal bezoekers 66777

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Jakarta

26 Oktober 2010 - 29 April 2012

Mijn reis door Australie

Landen bezocht: