Aan het werk bij een nederlandse boer - Reisverslag uit Strathmerton, Australië van Reanne Boersma - WaarBenJij.nu Aan het werk bij een nederlandse boer - Reisverslag uit Strathmerton, Australië van Reanne Boersma - WaarBenJij.nu

Aan het werk bij een nederlandse boer

Door: Reanne

Blijf op de hoogte en volg Reanne

02 Augustus 2011 | Australië, Strathmerton

Hallo allemaal,

Hoe gaat het daar? Hier gaat het prima.
Ik ben sinds 15 juli aan het werk op de boerderij van een nederlands gezin en dat bevalt gelukkig goed! De boerderij is bij Strathmerton (zo'n 250 km van Melbourne) en de winkels zijn gelukkig niet heel ver weg. Ik krijg namelijk wel accomodatie maar geen eten dus moet wel zelf boodschappen doen. Ik kan in Cobram boodschappen doen en dat is ongeveer 25km en ik ben zaterdag even naar Shepperton geweest dat is ongeveer 45km rijden en dat is wel een hele grote plaats. Ze hebben daar zelfs een Aldi!! Dus daar had ik mooi boodschappen gedaan en wederom heeft de aldi mij verbaasd met hun onvriendelijke personeel en hun verschrikkelijke tegels op de vloer! Het ziet er gewoon precies hetzelfde uit, ongeloofelijk.

Maargoed, terug over het werk; Ik begin s'ochtends meestal om 5 uur en dan beginnen we met koeien melken. We melken op het moment 620 koeien en we zijn meestal tussen 9 en half 10 wel weer klaar. Ze hebben in de melkstal aan beide kanten 30 koeien en in het midden 1 rij apparaten die we aan beide kanten gebruiken. Tegen de tijd dat je de ene kant hebt aangesloten kun je de andere kant met jodium sprayen, eruit laten en nieuwe koeien erin laten. Als de nieuwe koeien klaarstaan is de andere kant meestal al klaar met melken dus je hoeft bijna nooit op de apparaten te wachten. Daarna heb ik ochtendpauze en daarna varieren de werkzaamheden.

Afgelopen week heb ik de tractor schoongemaakt met de hoge druk reiniger, de metselaars geholpen met stenen opvullen met cement (en wat is cement zwaar!), ik heb wat ijzeren balken geverfd en met de tractor het land gesleept. Na wat werkzaamheden heb ik lunchpauze en daarna duurt het niet lang meer voordat we weer gaan melken. We melken s'avonds weer om 15.00u dus voor die tijd moet iemand de koeien binnenhalen en dat doen ze hier met de quad. Ik heb ook al een paar keer de koeien naar buiten gedaan of binnen gehaald. Dat is me toch een lange stroom als je de koeien binnenhaalt! Dan heb je even 620 in een rij voor je lopen. Tegen de tijd dat de laatste koeien het pad op lopen zijn de eersten al bij de melkstal! Sommige koeien lopen natuurlijk uitermate sloom en moeten overal stoppen om even aan een boom te krabben enzo, gekke beesten.

Ik vind het hier wel een kleine Nederland omdat het ten eerste een nederlands gezin is, er werken hier veel nederlanders, het is hier vlak, groen en het is koud! We hebben zelfs veel regen gehad! Het personeel hier is erg aardig. Ik werk veel met Ulke en die komt uit friesland. Maar hij is niet de enige fries want Pieter werkt hier ook en hij komt ook uit friesland. Zij zijn hier allebei op een sponsorship visa om uiteindelijk hier te kunnen wonen. Ulke woont samen met zijn ierse vriendin en die is ook heel erg aardig. Pieter is hier met zijn vrouw en dochtertje en binnenkort krijgen ze een baby! Hier werkt ook Fonds, komt uit limburg, en hij doet allerlei klussen rondom de boerderij. Hij woont met zijn vrouw en 2 kinderen hier een stukje vandaan. Hij woont al 11 jaar in australie. Dan zijn er nog Richard en Peter, allebei australiers en die melken een paar keer per week. Achter zijn ze druk aan het bouwen met een nieuwe schuur waar melkrobots in komen vandaar dat ik daar de metselaars had geholpen. Het wordt echt een gigantische schuur en hij heeft er nu 6 melkrobots in staan en dan is het de bedoeling dat er 200 koeien per 3 robots komen. Als dat klaar is dan scheelt dat natuurlijk 400 koeien in de melkstal. Dus ben wel benieuwd om dat een keer aan het werk te zien want daar heb ik geen ervaring mee.

Ik had trouwens ook al direct mazzel want de eerste dinsdag dat ik er was zijn we met iedereen uit eten geweest in de pub. Dat proberen Richard en Marriette (eigenaren van het bedrijf) een paar keer per jaar te doen en ik was er natuurlijk nog maar net maar ik vond het wel heel erg leuk omdat ik iedereen zo een beetje kon leren kennen. Iedereen was er met aanhang en we hebben heerlijk gegeten. We waren gelukkig niet te laat terug want de volgende dag moet er natuurlijk wel weer om 5 uur gemolken worden! Maar het bevalt hier wel goed dus 3 maanden hier aan het werk lijkt me geen probleem. Dan heb ik mijn second year visa en vanaf hier wil ik dan graag naar Tasmanie en daarna weer terug naar Tamworth om in de fabriek te werken. Vanaf daar naar west australie, ik weet nog niet of ik daar heen ga rijden of dat ik mijn auto verkoop, daarheen vlieg, een camper huur en dan naar Perth rijd. Dat zie ik allemaal nog wel even. Ik ga maar eens want ik ga zo even naar Ulke om het internet te gebruiken. Als ik de tijd heb (en er aan denk) zal ik even wat foto's maken en online zetten.

Ik hoop dat alles goed gaat met iedereen, ik mis jullie!

Liefs,

Reanne

P.s. Ik ben zondagochtend opgestaan om het nederlandse nieuws te zien en de weersvoorspellen zijn niet zo denderend. Het is hier zo'n 13 graden overdag en dan is het hier midden in de winter! (dit heb ik afgelopen week geschreven, vandaag was het 20 graden!)

P.p.s. Omdat ik hier slecht bereik heb met mijn simkaart heb ik een nieuwe simkaart gekocht van een andere provider. Mijn tijdelijke nummer hier is; 0403544611 en het landsnummer van Australie is +61.

  • 02 Augustus 2011 - 11:34

    Monique:

    Hoi Reanne,

    Gelukkig dat je een leuk bedrijf hebt gevonden om te werken je moet het er tenslotte toch een poosje uithouden. Grappig dat er daar zoveel Nederlanders zijn, ben je zo'n eind van huis en word je nog omringd door Nederlanders. Zo te lezen is het hard werken daar, maar goed als het maar gezellig is dat maakt een hoop goed.

    Vond het leuk weer wat van je te lezen.

    Groetjes
    Harry, Monique en kids

  • 06 Augustus 2011 - 11:16

    Virginie:

    hé hé nu weten we weer waar je bent! Leuk om je laatste verslagen te lezen. En dat je nu bij een Nederlandse boer werkt! Het klinkt super: accommodatie geen probleem, dus lekker niet in een tentje! Ik hoop, dat je ook nog wel veel Australiërs zal ontmoeten, en andere buitenlanders, dat maakt je ervaringen des te rijker. Maak eens een foto (als t mogelijk is) van de lange rij koeien! Bij ons is het heerlijk warm weer (vandaag wel 22 graden). liefs

  • 26 Augustus 2011 - 05:40

    Mich:

    Hi Reanne, Wat een ervaringen. Leuk dat je het er zo naar je zin hebt. Wat een koeien en wat een werk. Drink je ooit verse melk, 'raw milk' noemen ze het hier. Vroeger kochten wij dat op straat van de melkboer. Wij hebben post voor je incl van de NRMA.
    Waar zullen wij dat heen sturen??
    Geniet, Liefs Mich

  • 27 Augustus 2011 - 15:41

    Reanne:

    Bedankt voor jullie reacties! Mijn adres op het moment is 101 henderson road, strathmerton, 3641 VIC.
    Ik heb nog geen raw milk geprobeerd trouwens. Het weer wordt hier ook wel beter, afgelopen week was het dagelijks rond de 18 graden dus we hebben het ergste van de winter wel gehad. Op naar het warme weer dacht ik zo!!

  • 15 December 2013 - 09:04

    Wouter:

    Hallo Reanne,

    Op internet kwam ik jou blog tegen over het werk bij de Nederlandse melkveehouder in Australië, momenteel ben ik in Australië en opzoek naar een melkveehouder voor werk. Is het mogelijk dat je me z'n naam, email adres en/of telefoonnummer stuurt, zodat ik contact kan opnemen?

    Alvast bedankt en ik zie je antwoord graag tegemoet!

    Groeten,

    Wouter

  • 06 Januari 2014 - 19:41

    Reanne:

    Hey Wouter!

    Het mailtje met de melding van jou reactie lees ik net pas!
    Ik weet niet of je nog steeds op zoek bent naar werk maar als je jou e-mail adres wilt geven dan kan ik je de adres gegevens wel mailen. Die heb ik nog wel ergens liggen. Het is in Strathmerton (in de buurt van Melbourne).

    Sorry voor mijn extreem late reactie!

    Groetjes,

    Reanne

  • 15 Oktober 2014 - 13:24

    Niek:

    Beste Reanne,

    Na het lezen van jou blog en het zoeken op internet ben ik, eveneens als Wouter, bezig met het zoeken van een mooie werkplek in Australië.

    Zou ik hun gegevens eventueel mogen hebben om hun te benaderen?

    Groetjes,

    Niek.

  • 27 Oktober 2014 - 02:48

    Reanne Boersma:

    Hey Niek,

    Bedankt voor je reactie. Ik heb helaas de gegevens van hun niet bij me. Die heb ik wel ergens op mijn computer in Nederland staan. Ik weet alleen dat het familie Van Dooren is in Strathmerton. Wellicht kun je ze in de telefoongids zoeken? Ik had trouwens ook bedrijven benaderd die Nederlandse boeren helpen met het opstarten van een boerderij in Australie. Misschien kun je daar op googlen? Zo had ik hun gegevens namelijk gekregen.

    Ik hoop dat het lukt!

    Reanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Strathmerton

Mijn reis door Australie

Recente Reisverslagen:

23 April 2012

Blog Mama (en een beetje van mij)

21 Maart 2012

Laatste verslag!

31 Januari 2012

Update

19 December 2011

WERK!!

24 November 2011

VISA!!
Reanne

Actief sinds 30 Aug. 2010
Verslag gelezen: 6479
Totaal aantal bezoekers 66793

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 23 Januari 2015

Stage in Jakarta

26 Oktober 2010 - 29 April 2012

Mijn reis door Australie

Landen bezocht: